fbpx

המקום להתאהב בטבע ולחקור איך לשמור על הסביבה בלי לוותר על רמת החיים אליה התרגלנו,

לטרוף את העולם ולהשאיר אותו שלם

ביומימיקרי – ראיון עם עדנה לאופר על הטבע כמקור השראה, יצירתיות וחדשנות

עדנה לאופר היא מרצה במכללת רופין ומנחה סדנאות לחשיבה יצירתית ופיתוח חדשנות. היא נחשפה לראשונה למושג “ביומימיקרי” מהבן שלה כשהיה בכיתה ז’. כעבור שמונה שנים היא אימצה אותו לתוך העשייה שלה ככלי לחדשנות וחשיבה יצירתית.

גלגולי החיים

גדלתי בצפון תל אביב באזור שמאוד נחשב היום, אבל הילדות שלי הייתה כפרית. הייתה לנו ביצת חורף, מערות האדם הקדמון, תפוזים… נתיבי איילון לא נולדו, הלכתי לצופים ברגל דרך השדות.

לפני 18 שנה החלטנו לעזוב את תל אביב לגבעת עדה. גבעת עדה הייתה אז עוד יותר כפרית מהיום. בשבילי זה היה כל כך טבעי. אני חובבת טבע, תמיד הייתי, אני גם מצלמת המון טבע, זה היה קצת לחזור לילדות שלי פתאום. הצילום בטבע והסביבה הכפרית והטבעית פה הם תשוקה שלי.

עדנה לאופר
מתוך הארכיון הפרטי של עדנה לאופר

אני באה מעולם העיצוב. עזבתי את לימודי העיצוב התעשייתי בחולון ונסעתי לניו יורק, שם למדתי עיצוב גרפי ועסקתי בו כמעט 20 שנה. הלכתי ללמוד עיצוב מאהבת החומר, מגע עם חומר, להריח את הנייר בדפוס. כשכל עולם הווב והאינטרנט נכנס באמצע החיים המקצועיים שלי והכל הפך לדיגיטלי, קצת עייפתי מהעולם הזה וחיפשתי ריגושים. כך יצא שהלכתי ללמוד אסטרטגיה שיווקית שהכניסה לי את הזווית האנושית, הבנת המשתמש והאדם במובן האסטרטגי של מחקרי שוק ודברים בסגנון. האסטרטגיה בחדשנות היא שלב מתקדם יותר של אסטרטגיה שיווקית. בעולם החדשנות פתאום צצו לי המון כלים של פיתוח חדשנות שבאו מעיצוב וזה סגר לי מעגל.

עדנה לאופר
מתוך הארכיון הפרטי של עדנה לאופר

מבוא לפתרון בעיות יצירתי

DESIGN THINKING זו מתודה שלקחה את אופן החשיבה ותהליכי העבודה של מעצבים והעבירה אותם לעולם הניהול והארגונים. היא עוסקת בפתרון בעיות, כשבלב הבעיה יש בן אדם, שמשתמש במוצר ויש לו צרכים, כאבים ורצונות. ככה חושב המעצב. אנחנו לא יכולים להבין בעיה עד שלא נבין את נפשו ואת צרכיו של האדם. המעצב הוא לא אמן במובן שהוא מעצב את מאוויי ליבו ורגשותיו, הוא נותן שרות ללקוח שיש לו צרכים ורצונות. גם אופן הפיצוח והפתרון הם כלים של חשיבה יצירתית וחשיבה שהיא הרבה ניסוי וטעיה, לנסות שוב ושוב שוב, לתת לאנשים לנסות וכל הזמן לתקן את המוצר תוך כדי תנועה.

פגשתי המון כלים לחשיבה יצירתית. אם אני אתן לך איזושהי בעיה, באופן אינטואיטיבי החשיבה תהיה די מקובעת, לפי מה שמקובל. אם אני אתן לקבוצה של אנשים לפתור בעיה, כנראה שהתשובה הראשונה שתצוף, תצוף אצל הרבה אנשים. אם אני רוצה משהו שהוא פורץ דרך, שהוא יצירתי, שהוא חדשני, אני צריכה קצת לשבש לאנשים את המחשבה.

קקטוס
צילום: עדנה לאופר

אתן לך דוגמה לתרגיל הכי פשוט, זהו התרגיל הראשון שנותנים כדי לשחרר את הראש, והוא רעיונות טיפשיים. תנו לי רעיונות מטופשים, חסרי הגיון, חסרי בסיס, חסרי יכולת יישום. באותו רגע שזו ההנחיה, הראש שלנו אומר “אוקיי, אז אם אני לא חייב להיכנס לשום תבנית אז אני עף על עצמי”. כמו הכלי הזה, יש עוד כלים רבים נוספים שמשחררים אותנו מלחשוב פרקטי, יישומי, הגיוני, כדי לצאת מגבולות הטריוויאלי.

הטבע כמקור השראה לפתרון בעיות אנושיות

ביומימיקרי הוא בעצם עוד כלי לפצח בעיות בצורה יצירתית, כשמקור ההשראה הוא הטבע. הוא מחבר המון תחומים שקרובים לליבי, גם יצירתיות, גם חדשנות וגם טבע. ‘ביו’ זה הוא הטבע ו’מימיקרי’ פירושו חיקוי. הטבע גאון והוא עושה את הדברים בצורה מקיימת, אז אפשר ללמוד ממנו פתרונות לבעיות שלנו, האנושיות.

התהליך היצירתי יכול לעשות שימוש בשילוב של הכלים השונים. אפשר לעשות DESIGN THINKING: לצאת למחקר שטח, להבין את הבעיה, להבין את האנשים, ובשלב הפיצוח, שלב הרעיונות, להשתמש בכלי הביומימיקרי.

צילום טבע
צילום: עדנה לאופר

הביומימיק הראשון הוא לאונרדו דה וינצ’י. הייתי בבית שבו הוא גר. הייתה שם כמות ענקית של ספרי סקיצות ומחקר שהוא עשה לטבע ולגוף האדם. מכל דבר למד כדי ליישם בעולם שהוא פיתח. הוא היה גאון, אדם מולטי-דיסציפלינרי. זה מה שיפה בעולם של הביומימקרי.

דוגמה לביומימיקרי היא כלכלה מעגלית, שפועלת על פי אותם העקרונות שפועל הטבע. כנסו לפוסט כדי לקרוא.

איך זה עובד?

אפשרות ראשונה היא לצאת לטבע ולחפש משהו שמרגש אותך, מפעים אותך, מדהים בעיניך, איזושהי תופעה. נגיד לקחת אצטרובל ולהבין מה המנגנון שלו, איך הוא נסגר ונפתח, מה קורה לו בשריפה ומה קורה לו בגשם.

הרעיון הוא לצאת החוצה בסטייט אוף מיינד של פליאה מהטבע, להתבונן בקוץ, בחרק, בעץ, לא משנה, מה שנקרה בדרכי. לעשות לו סוג של מחקר, להבין איך הוא עובד ומה המנגנונים שלו ומה אני יכולה ליישם ממנו במוצר שלי, בשירות שלי, או בתהליך העבודה שלי.

צילום טבע
צילום: עדנה לאופר

האפשרות השנייה היא לצאת לחפש פתרון לבעיה קיימת. יש לי איזושהי בעיה בתהליך ייצור או במוצר חדש שאני רוצה לפתח, חומר גלם חדש במוצר שלי, או שיש לי איזשהו אתגר בניהול צוות במשרד. הטבע הוא אינסוף, יש אינסוף יצורים ותופעות. לכן זה השלב הכי טריקי בביומימיקרי – לתרגם צרכים אנושיים לאסטרטגיה שניתן לחפש בטבע.

לדוגמה, בעיה שיכולה לצוץ בארגון היא סנכרון. סנכרון בין העובדים, בין המחלקות, בין המנהלים. סנכרון היא אסטרטגיה שקיימות לה שלל דוגמאות בטבע. ללהקת דגים, או זרזירים, אין ראש ממשלה או נשיא. איך הם יודעים לעשות את כל הדבר הזה ביחד, איך נשמר הסדר, איך כל אחד יודע את השלושה-ארבעה דברים שהוא צריך לשמור עליהם, מה שמביא אותו להתנהל בסנכרון מדויק כזה? את חכמת הנחיל או הלהקה חקרו ויש לזה הסבר רחב ומעמיק.

שאלו את הטבע

קיימת ספרייה שריכזה את כל האסטרטגיות האלה. היא נקראת ASK NATURE. לאחר שהגדרנו את הבעיה שלנו בצורה מדויקת ואת מילות החיפוש הרלוונטיות, חיפוש בספרייה ASK NATURE יעלה כל מיני תופעות בטבע שמילת החיפוש שלנו רלוונטית בהן. המאגר מעלה גם אסטרטגיות מהטבע כפי שהן באות לידי ביטוי בטבע, וגם ניצול של אסטרטגיות בחדשנות שנעשתה על ידי אנשים. הוא ממש נותן לך קייס סטאדי שכבר עשו שימוש באסטרטגיה שחיפשנו.

צילום טבע
צילום: עדנה לאופר

הטבע היצירתי

שני דברים שמניעים את הטבע, הראשון הוא הישרדות והשני הוא רבייה. כל פעם שהטבע נתקל בבעיה לשרוד או להתרבות הוא פיתח איזשהו מנגנון שעוזר לו להתגבר על שריפה, או על מחלה, או על טורף, או על מזג אוויר קיצוני. יש יצורים שפיתחו לעצמם מנגנונים כי הם במדבר, יש יצורים שפתחו להם מנגנונים כי הם במקומות קרים. כל השפעה של התנאים הסביבתיים אפשר להשליך על העסק שלי, למשל. איך בתנאים כאלה או אחרים אני עושה את ההתאמה? תנאי שוק, קורונה וכדומה.

בטבע קיימת גם אינטראקציה בין חיות, אינטראקציה בין צמחים לבין חיות, שיתופי פעולה… לכן אפשר ללמוד מהטבע גם תהליכים התנהגותיים. כל עולם הנחילים, דבורים, נמלים, זה עולם ששייך לעולם ההתנהגותי של הובלה, של מנהיגות, של שיתוף פעולה ועבודת צוות. הלמידה יכולה להיות גם בעולמות התוכן האלה וגם בעולמות התוכן המוצריים, כימיה, ביולוגיה… זו יכולה להיות צורה, זה יכול להיות תהליך צמיחה, זה יכול להיות בכל כך הרבה תחומים.

צילום טבע
צילום: עדנה לאופר

הנה כמה דוגמאות לשימוש בכלי הביומימיקרי בהמצאות ישראליות:

ECOncrete – היא חברת סטרטאפ שפיתחה בטון אקולוגי שפותח במיוחד כדי לעודד גידול צדפות כחלק אינטגרלי משוברי גלים ומבנים ימיים אחרים. יותר מכך, הטכנולוגיה נשקלת לשמש לבניית טבלאות גידוד מלאכותיות, כאשר אלה הטבעיות ייכחדו בעקבות עליית מפלס פני הים. כנסו לכתבה בגלובס לקריאה נוספת על המיזם.

SHARKLET – טכנולוגיה שעושה את הפעולה ההפוכה מהפעולה של אקוקונקריט, כלומר מונעת את היצמדותם של בעלי חיים אל צינורות הובלת מים על ידי מבנה דופן צינורות שמחקה את עורו של הכריש. באופן זה נשמרת יעילות הובלת המים ולא נעשית פגיעה על ידי חומרים רעילים ומזיקים בבעלי החיים. תוכלו לקרוא עוד על הטכנולוגיה באתר של החממה האקולוגית עין שמר.

ופה תמצאו גם דוגמה לשיעורים שאפשר ללמוד מהעכביש.

גבולות ואילוצים בתהליך היצירתי

הקורונה יצרה לנו כל כך הרבה אילוצים, אבל הולידה כל כך הרבה יצירתיות בגלל אותם האילוצים. המילה “אילוצים” שייכת גם לעולם של חדשנות וגם לעולם של יצירתיות. נדמה שאמן יש לו חופש אינסופי, הוא יכול ליצור בפתיחות ובחוסר מגבלה, אבל זה לא נכון. גם אמנים משיטים על עצמם אילוצים והגבלות מסוימים כדי ליצור בתוכם. פיקאסו החליט שבתקופה הכחולה שלו הוא מצייר רק בכחול. אמן אחר החליט שהוא מצייר רק בנקודות. ברגע שקובעים גבולות, הצד השמאלי של המוח נרגע ואז מתחיל לעבוד הצד הימני שאחראי על היצירתיות. עד שאין איזה גבול או תבנית או מגבלה, של זמן, של משאב, אתה הולך לאיבוד.

חילזון
צילום: עדנה לאופר

מכיוון שהאינטרס היחיד של הטבע הוא לשרוד ולהתרבות, האילוצים הם תנאי הסביבה. למשל, החיפושית הנמיבית, שחיה במדבר, פיתחה אסטרטגיה להשגת מים. היא נעמדת בשעות הבוקר המוקדמות באלכסון, פורסת את כנפיה ביניהן יש לה תעלות שמזרימות את הטל מהכנפיים אל הפה שלה. זו הדרך היחידה שלה להשיג מים. האילוצים של תנאי בית הגידול מאלצים את היצורים לעבור אבולוציה שמאפשרת להם לשרוד ולהתרבות. באופן הזה נוצר המגוון היפיפה והיצירתי כל כך שיש בטבע. לולא האילוצים הוא לא היה קיים.

קחו לדוגמה את טבלאות הגידוד, מדובר בבית גידול בעל מאפיינים ייחודיים וקיצוניים שאילצו את בעלי החיים שחיים בו לייצר התאמות שונות ומיוחדות. דוגמה נוספת הן דיונות החול הישראליות שמהוות מעין מעבדה אבולוציונית, בה התפתחו מינים ייחודיים שקיימים רק באזורנו.

בגדול, ביומימקרי אומר שהטבע פתר ב-3.8 מיליארד שנות קיומו כל אתגר שעלה בדרך ושיפר ותיקן את ההתפתחות של החי והצומח בצורה כזו שכל שנותר לנו זה להרים את הפטנטים מהרצפה וללמוד ליישם אותם אצלנו בצורה כל כך מקיימת והוליסטית של הטבע. לא ללמוד על הטבע, אלא ללמוד מהטבע ולהיות חלק ממנו.

רוצים לשמוע עוד מעדנה?

ההרצאה שלה “אילוצים כקרקע פורייה ליצירתיות” זמינה לצפייה ביוטיוב. כמו כן, מוזמנים להאזין לפודקאסט בו התארחה ודיברה על חשיבה יצ ירתית ביער.תוכלו למצוא את עדנה לאופר בעמוד הפייסבוק, האינסטגרם והלינקדאין שלה.

נהניתם מהפוסט? רוצים עוד תוכן ממלא בפליאה והשראה? הירשמו לניוזלטר ונתראה כל חודש בתיבת המייל שלכם עם שפע של תוכן חדש ומרתק והפתעות נוספות. טופס ההרשמה מחכה לכם בתחתית עמוד זה או בכפתור הצהוב בתפריט הראשי.

שלכם,
אלכסנדרה

יש עוד! פוסטים נוספים שאולי יעניינו אותך

3 Responses

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

היי, אני אלכסנדרה שלומי

אני ביולוגית ימית, אשת חינוך ויוצרת ומפתחת תוכן.
אני פה כדי ללמוד לשלב בין תענוגות החיים הטובים ואכפתיות ושמירה על הסביבה, מתוך כבוד וייראה לאמא טבע וגם מתוך רצון להשאיר עולם טוב יותר לדורות הבאים.

The Golden Whale הוא מגזין טבע, לייף סטייל אקולוגי וחינוך סביבתי, שמטרתו להעניק לאנשים סקרנים, אך עסוקים, תחושת פליאה והשראה, מוטיבציה, וכלים לשמור על הסביבה בלי לוותר על רמת החיים אליה התרגלו.

אתגר ECOLIFESTYLE-30

אתגר קליל ומהנה שיניע בחייכם את השינוי למען הסביבה ויוכיח לכם שאפשר גם
להנות מכל מה שיש לעולם להציע וגם לשמור עליו!

יש לך שאלה?

רוצה שניפגש כל חודש בתיבת המייל שלך?

סיורים

אוהבים את הים? סקרנים לגלות עוד על החופים בישראל, מאפייניהם הייחודיים ובעלי החיים ששוכנים בהם, ממש מתחת לאף שלנו?
הסיורים שלי במיוחד בשבילכם!

סיור חווייתי באורך כשעה וחצי.
הסיורים מתקיימים בשלושה חופים:
גן לאומי חוף השרון (געש)
בלו ביי נתניה
שדות-ים

עלות למשתתף: 110 ש”ח
*קיום הסיור מותנה בהרשמה של 6 אנשים לפחות ולכל היותר 15 איש.

לפרטים והרשמה מלאו את הטופס בהמשך העמוד.

דילוג לתוכן