fbpx

המקום להתאהב בטבע ולחקור איך לשמור על הסביבה בלי לוותר על רמת החיים אליה התרגלנו,

לטרוף את העולם ולהשאיר אותו שלם

לא ראש ולא זנב – דגים בסכנת הכחדה
האזנה למאמר

ראש השנה קרב ובא, ו”שנהיה לראש ולא לזנב” וכל זה… אבל חשוב שנכיר רגע מקרוב את הדג הזה שבצלחת שלנו (רק אני מרגישה שהוא מסתכל עליי?!).

היי! אני לא טבעונית ואפילו לא צמחונית, אני לגמרי אוכלת-כל ואוהבת לאכול כמעט כל מאכל שתגישו לי (כן, גם רגל קרושה, אין על רגל קרושה!), אבל זה לא סותר את זה שחשוב שנהיה מודעים למה שיש לנו בצלחת.

אז בואו נדבר רגע על ה”הרבה” דגים שיש לנו בים.

אין הרבה דגים בים.

שלט שאוסר דיג בנמל יפו

יותר מזה, הכחדת דגים היא אחת מהבעיות הסביבתיות החמורות של זמננו.

קצב הדיג בכל העולם עבר את קצב יכולת ההתרבות של הדגים.

בישראל התרחשה ירידה של 45% בשלל הדיג הכולל תוך 15 שנים. הירידה בשלל נובעת מהירידה בכמות הדגים בים.

בסקרים שנעשו בישראל ובטורקיה נמדד גודל הדג הממוצע שנתפס, נחשו מה. גודל הדג הממוצע בישראל הוא 11 גרם לעומת 120 גרם באנטליה. ומה זה אומר? זה אומר שהדיג בישראל כל כך אינטנסיבי, שהדגים נתפסים עוד לפני שהם מספיקים להתבגר ולגדול.

דג שנתפס לפני שהגיע לבגרות מינית הוא דג שלא ייצר את הדור הבא, מה שאומר שבשנה הבאה יהיו עוד פחות דגים בים, פחות שלל דיג. לקריאה נוספת על הים כמערכת שכל בורג בה חשוב לתפקוד שלה ועל ההשפעות שלנו עליה כנסו לכאן.

ספינת דיג, נמל יפו

למה זה אמור לעניין אותנו?

דגים הם המקור העיקרי לחלבון בישראל ובעולם כולו. עשרות מינים של דגים טריים מגיעים מהים התיכון ודגים שמקורם בחוות גידול לא יכולים להתחרות איתם. כמו כן, הים הוא משאב שאינו נתון לפגעי מזג האוויר ולתהפוכות גיאו-פוליטיות. אם נדע לנהל את המשאב הזה נכון, נוכל להנות ממנו עוד שנים רבות מספור.

לחצו לקריאה על האוברדרפט שלנו בבנק של כדור הארץ.

בנוסף, ענף הדייג מספק פרנסה לכ-1000 אנשים שעובדים בתחום במשרה מלאה או חלקית ורבים מהם מגיעים ממעמד סוציו-אקונומי נמוך. אליהם מצטרף ענף הדיג הספורטיבי שמוערך שמגלגל כ-100 מיליון שקלים בשנה.

רשתות דיג, נמל יפו

ב-2016 נכנסה רפורמת הדיג שבאה להגן ולנהל בצורה נכונה את משאב הדיג. בין עיקריה: הפסקת שיטות דיג הרסניות (למשל, דיג מכמורת) תוך פיצוי הוגן של הדייגים; הגנה על מינים נדירים כמו צבי ים, דולפינים, כרישים, ולוקוסים (דקרים); הפסקת דייג בעונת הרבייה; קביעת אזורים מוגנים להתחדשות על בסיס תוכנית שמורות הטבע הימיות של רשות הטבע והגנים ועוד.

מה הקשר בין דייג יתר לבין היכחדות דולפינים? לחצו כאן כדי לגלות.

אני לא יודעת אם יש פה דייגים בקהל, אבל אני מניחה שרובנו לא דייגים –

אז למה בכלל אני חופרת על כל זה?

כי רפורמת הדיג אומנם מסירה מעט מהלחץ שמופעל על אוכלוסיות הדגים, אבל זה ממש ממש לא מספיק ויש לנו מה לעשות בעניין.

סירות ורשתות דיג, נמל יפו

מי הם הדגים שבסכנת הכחדה?

טונה כחולת סנפיר

מדובר באחד הדגים המרשימים בים התיכון. זהו דג טורף שמהירות השחייה שלו מגיעה ל-70 קמ”ש (!) והפרטים הגדולים ביותר שלו שנצפו מגיעים לאורך של 4 מטרים ומשקל של קרוב ל-700 קילוגרם. גודל דג רגיל הוא כשני מטרים והם מגיעים לגיל של 35 שנים. הטונה מגיעה לבגרות מינית בסביבות גיל 4, אך לעיתים ניצודה לפני שמספיקה להגיע לגיל זה.

דקר הסלעים

או בשפתנו, לוקוס. דג טורף ששוכן בשוניות סלעיות בקרבת החוף בים התיכון ומסתתר במערות ובכוכים שבסלע. מה שמעניין בדג הזה זו העובדה שכל הדגים מתחילים את חייהם כנקבות וחלקם הופכים במהלך חייהם לזכרים. בעונת הרבייה מתקבצים המוני דגי דקר יחד ומפרישים את תאי הרבייה שלהם אל המים. ההתקבצויות האלו הופכות אותם למטרה קלה לדיג.

אם אתם חוגגים את החג, אני בטוחה שלפחות אצל חלקכם יככב הדג, בליווי הראש כמובן, על השולחן, וחוץ מזה, אני חולה על סושי.

רשתות דיג וסירות דיג, נמל יפו

מינים נוספים שנמצאים בסכנת הכחדה, שאחת הסיבות העיקריות לכך היא דיג, הם צבי ים וכרישים. צבי ים נתפסים פעמים רבות ברשתות (דייגים אחראים מתקשרים לדווח על כך, בעוד שאחרים משחררים את הצב בעודו פצוע חזרה אל הים, שם סיכויו לשרוד קלושים). בנוסף, לעיתים מסתבכים צבי ים ובעלי חיים אחרים ברשתות רפאים (רשת נטושה שמצאה את דרכה אל הים) ונפצעים מקרסי דיג. כרישים, לעומתם, ניצודים באופן מכוון או נזרקים אל החוף כשלל לוואי שאין בו צורך למרות היותם בסכנת הכחדה.

אז מה אפשר לעשות?

המנעו מקניית טונה כחולת סנפיר. היום היא כבר לא משמשת לשימורים, אבל היא כן נמכרת במחיר גבוה ומוגשת במסעדות סושי ודגים. אם לא כתוב במפורש מין הטונה, בררו עם המלצר או הטבח על איזה מין טונה מדובר. טונה כחולת סנפיר? וותרו על המנה או החליפו את הדג.

כמו כן, הימנעו מקנייה והזמנה של מנות דג לוקוס.

ראיתם צב ים פצוע או כריש שנפלט אל החוף? ראיתם כרישים שעומדים למכירה בשוק דגים (זה כולל גם חתולי ים וגיטרנים)? דווחו למוקד של רשות הטבע והגנים בטלפון *3639, או במייל mafish2014@gmail.com. המוקד פועל 24 שעות ביממה.

למידע נוסף על דייג יתר ורפורמת הדייג, מוזמנים להיכנס לאתר ‘החצי הכחול’.

והכי חשוב, שתפו את הפוסט עם אנשים שהולכים לארח בערב החג או “סתם” אוהבים סושי 😉.

שיהיה לנו חג שמח, בריא ומתחשב בסביבה.

וגם – הירשמו לניוזלטר (בכפתור הצהוב בתפריט הראשי או בתחתית העמוד) וניפגש אחת לחודש בתיבת המייל שלכם עם כל מה שחדש במגזין.

שלכם,
אלכסנדרה

יש עוד! פוסטים נוספים שאולי יעניינו אותך

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

היי, אני אלכסנדרה שלומי

אני ביולוגית ימית, אשת חינוך ויוצרת ומפתחת תוכן.
אני פה כדי ללמוד לשלב בין תענוגות החיים הטובים ואכפתיות ושמירה על הסביבה, מתוך כבוד וייראה לאמא טבע וגם מתוך רצון להשאיר עולם טוב יותר לדורות הבאים.

The Golden Whale הוא מגזין טבע, לייף סטייל אקולוגי וחינוך סביבתי, שמטרתו להעניק לאנשים סקרנים, אך עסוקים, תחושת פליאה והשראה, מוטיבציה, וכלים לשמור על הסביבה בלי לוותר על רמת החיים אליה התרגלו.

אתגר ECOLIFESTYLE-30

אתגר קליל ומהנה שיניע בחייכם את השינוי למען הסביבה ויוכיח לכם שאפשר גם
להנות מכל מה שיש לעולם להציע וגם לשמור עליו!

יש לך שאלה?

רוצה שניפגש כל חודש בתיבת המייל שלך?

סיורים

אוהבים את הים? סקרנים לגלות עוד על החופים בישראל, מאפייניהם הייחודיים ובעלי החיים ששוכנים בהם, ממש מתחת לאף שלנו?
הסיורים שלי במיוחד בשבילכם!

סיור חווייתי באורך כשעה וחצי.
הסיורים מתקיימים בשלושה חופים:
גן לאומי חוף השרון (געש)
בלו ביי נתניה
שדות-ים

עלות למשתתף: 110 ש”ח
*קיום הסיור מותנה בהרשמה של 6 אנשים לפחות ולכל היותר 15 איש.

לפרטים והרשמה מלאו את הטופס בהמשך העמוד.

דילוג לתוכן